Plantaardige blog

plantaardige voeding - soya - eiwitten - veganistisch - wfpb - koolhydraten - afvallen - gezondheid - plant-based - dieet - afvallen - gezond leven - beter voor het milieu - dierenwelzijn - 

Over soya

16 januari 2021

Soja is enorm goed voor ons, maar er bestaan veel misverstanden over. Veel mensen denken dat soja ongezond is vanwege de vermeende nadelige werking op je hormonen. Ook denken sommigen dat je door het eten van soja meewerkt aan de kap van de regenwouden in de Amazone. Beide gedachten zijn onwaar. Er worden weliswaar regenwouden gekapt voor o.a. sojateelt, maar deze enorme hoeveelheden soja zijn nou juist nodig voor het voeden van al het vee dat er op de wereld wordt gehouden. Wist je dat er meer vee leeft dan er mensen zijn op de wereld?

Nutrtionfacts.org is de website van de Amerikaanse Dr. Greger, een arts die zonder winstoogmerk en compleet onafhankelijk de kennis uit de betere onderzoeken over gezonde en ongezonde voeding deelt. Hij doet dit via filmpjes, artikelen en podcasts op de website, maar ook via lezingen. Hij heeft ook een paar boeken geschreven, waarvan Hoe overleef je / How not to diet een echte aanrader is voor iedereen die de eigen gezondheid in eigen hand wil nemen.

Terug naar de soja. Op nutritionfacts.org staat ontzettend veel informatie over soja, weliswaar alleen in het Engels en Spaans. Hieronder een korte samenvatting. Sojaproducten bevatten in hun minimaal bewerkte of onbewerkte vorm (sojabonen, edame, tempeh, tofu, sojamelk en dus geen vleesvervangers op basis van soja) eiwitten, vezels en een aantal mineralen zoals ijzer en magnesium. Er zit ook fyto-oestrogeen in, wat een heel handige stof is. Deze kiest namelijk alleen de positieve effecten van oestrogeen op ons lichaam uit. Soja is daardoor goed voor de gezondheid: bij vrouwen helpt het borst- en gynaecologische kanker te voorkomen en heeft het een positief effect op de botdichtheid en overgangsklachten. Bij mannen helpt het prostaatkanker te voorkomen. En het idee dat mannen er borsten van zouden krijgen is de grootste onzin; die krijg je juist door bier en dierlijke zuivel!  

https://nutritionfacts.org/topics/soy/ 

Een groene smoothie per dag


17 januari 2021

Elke ochtend sta ik in de keuken om voor het hele gezin een groene smoothie te maken. Wat erin gaat: banaan, water, heel veel boerenkool en wat diepvriesmango. De kinderen drinken hem als ontbijt en wij als 10-uurtje. Het is een efficiënte manier om meteen al in de ochtend een ruime hoeveelheid donkergroene bladgroente binnen te krijgen. Het is dan wel belangrijk om de smoothie niet achterover te gooien, maar deze enigszins langzaam op te drinken en er een beetje op te kauwen. Je krijgt er een beetje van elke essentiële proteïne en veel vezels, vitamines en mineralen mee binnen. Eet er ook een klein handje rauwe noten bij; door de vetten in de noten worden de voedingsstoffen in de groene smoothie nog beter opgenomen. Voor meer info: 

https://nutritionfacts.org/video/are-green-smoothies-good-for-you/






0